تاریخ : سه شنبه 16 / 2 / 1392
نویسنده : ا ص

 

 

اولین سایت در سال 1991 طراحی شده است. در ابتدا سایتهای وب با کُدهای «HTML>» نوشته می‌شدند. با پیشرفت وب ، زبان HTML ، پیچیده تر و انعطاف پذیرتر شد. ابزاری مانند جدول برای نمایش نمودارهای داده‌ای و چیدمان های پنهان در صفحه‌های وب قرار گرفتند. با پیدایش صفحه‌های الگوی وب یا «CSS»، از جدول دیگر برای چیدمان پنهانی در طراحی استفاده نمی شود.
به مروررر زمان و با گسترش بیشتر فن‎آوری های یکپارچه‎سازی داده‌‌ها (Database)، و همچنین پیشرفت و گسترش زبان های برنامه‎نویسی مانند CGI, PHP, ASP.NET, ASP, JSP و ColdFusion، ساختار سایت های وب را باز هم تغییر داده و آنرا پیشرفته تر کرده اند.همچنین با آمدن برنامه های گرافیکی متحرک مانند فلش (Flash)، و استفاده آنها در طراحی سایت ها، طراحی سایت و ظاهر وب بیشتر از پیش تغییر کرد و توانمندی های تازه در اختیار طراحان وب قرار گرفته شد.

 

معرفی زبان HTML :

   عبارت HTML مخفف (Hyper Text Markup Language) است . Html زبان استاندارد طراحی صفحات وب است و کليه کدهای صفحه اعم از طرف سرور و طرف مشتری در نهايت به کدهای HTML تبديل شده و توسط مرورگر نمايش داده می شوند.

   HTML یک زبان نشانه گذاری است ، به اين معنی که بخش های مختلف توسط اجزايی به نام تگ از هم جدا شده ، که هر کدام دارای کاربرد و خواص مربوط خود هستند . اين تگ ها به مرورگر اعلام می کنند که هر بخش از صفحه چه نوع عنصری است و بايد به چه صورت نمايش داده شود .
در يک صحفه HTML می توان انواع عناصر از قبيل متن ، تيتر ، عکس ، جدول و ... را قرار داد ، که برای هر عنصر بايد از تگ مربوط به آن استفاده کرد . صفحات HTML فقط از کد ها که به صورت متن هستند تشکيل شده اند .

پی اچ پی زبانی برای همه سيستم عامل‌ها

   يكی از برترين مزايای زبان PHP سازگاری آن با اكثر سيستم عامل‌ها و نرم‌افزارهای وب سرور (مانند IIS و Apache) است. برخی از ديگر زبان‌ها و تكنولوژی‌ها مانند ASP محدود به سيستم عامل windows است و پشتيبانی از آن در ديگر سيستم عامل‌ها بسيار پرهزينه و محدود است، و برخی نيز مانند JSP مشكلاتی با برخی نرم‌افزارهای وب سرور دارد.

   ساختار و امكانات پی اچ پی به شكل مستقل از سيستم عامل شكل گرفته است و اين بدان معنا است كه به طور مثال برنامه‌نويس می‌تواند اسكريپت خود را تحت سيستم عامل ويندوز نوشته و تست كند و سپس آنرا بدون تغيير به سيستم عامل يونيكس يا لينوكس انتقال دهد.

 

 

   در PHP امكان استفاده از برخی از امكانات خاص سيستم عامل‌های مشهور نيز در نظر گرفته است كه برای نمونه می‌توان از پشتيبانی از تكنولوژی DCOM و يا Windows API نام برد.

نسخه‌های جديد مفسر PHP سازگار با ديگر تكنولوژی‌های خاص وبسرورها مانند ISAPI نيز می‌باشد.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : شنبه 10 / 2 / 1392
نویسنده : ا ص

 

ممکن است بارها با این پرسش روبرو شده باشید که وبلاگ (بلاگ) و وب سایت چه تفاوتی با یکدیگر دارند. در این مقاله سعی بر آن داریم تا تشابه‌ها و تفاوت‌های این دو مقوله‌ را بررسی کنیم.

 پاسخ این سوال بسیار ساده است. وب سایت، مجموعه‌ای از صفحات مرتبط به یکدیگر است که انبوهی از اطلاعات را در قالب متن، تصویر، صدا، و فیلم در اختیار بیننده قرار می‌دهد، وب سایت‌ها دارای یک صفحه اصلی و چندین صفحه‌ی فرعی هستند. صفحات فرعی بسته به نوع فعالیت وب سایت متفاوتند. برای مثال، غالباً یکی از صفحات شرکت‌های تولیدی صفحه‌ی محصولات است که به معرفی محصولات شرکت می‌پردازد درحالیکه این صفحه در وب سایت‌های ارائه دهنده خدمات وجود ندارد. برای راه‌اندازی وب سایت نیاز به 3 بخش جداگانه داریم: هاست، دامین، نرم‌افزار تولید محتوا و یا محتوای ثابت. با درکنار هم گذاشتن این مجموعه می‌توان یک وب سایت راه‌اندازی کرد.

 از سوی دیگر، وبلاگ نیز در حقیقت یک نوع وب سایت است که با رویکرد شخصی ساخته می‌شود. وبلاگ‌ها دارای یک نشانی اینترنتی و مکانی برای ایجاد و نوشتن محتوا (محتوای نوشتاری، عکس و ویدئو) هستند. در صورتی که افراد بخواهند دائماً منبعی را در اینترنت بروزرسانی کنند و به دیگران این امکان را بدهند که برای آنها نظر بگذارند تا بدین ترتیب بتوانند با آنها در ارتباط باشند، بلاگ می‌تواند انتخاب خوبی باشد اما  باید در نظر داشت که آنها کاملاً غیررسمی هستند. در واقعیت بلاگ‌ها با این هدف بوجود آمدند که افرادی که دانش زیادی از زبان وب ندارد بتوانند اطلاعات دلخواهشان را به همراه عکس و ویدئو بر روی وب قرار دهند. بلاگ‌ها بیشتر در بین افرادی محبوب است که تمایل دارند نظرات شخصی، دانش‌های تخصصی، عقاید سیاسی مذهبی و داستان‌های روزمره‌شان را با دیگران تقسیم کنند. بلاگ‌ها می‌توانند توسط یک یا چند نفر مدیریت شوند اما مدیریت آنها به سختی و پیچیدگی وب سایت‌ها نیست. بلاگ‌‌ها غالباً زیر مجموعه‌ای از یک سرویس دهنده هستند و از هاست و دامین آنها استفاده می‌کنند و به طور معمول مبلغی نیز پرداخت نمی‌کنند اما به طور معمول در قبال رایگان بودن این سرویس، در بلاگ آنها تبلیغات سایرین جای می‌گیرد. به همین جهت یک بلاگ به تنهایی برای کارهای رسمی استفاده نشده و آنها به عنوان بخشی از یک وب سایت رسمی قرار می‌گیرند، به عبارت دیگر، برخی از سایت‌های رسمی یک یا چند بلاگ را در دورن خود جای داده‌اند.

 

 

 


|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ : شنبه 10 / 2 / 1392
نویسنده : ا ص

 


 

گام اول : تهیه دامنه ( نام اینترنتی)

 

 دامنه یک نام اینترنتی است مثلا google.com پیشوند دامین‌ های اینترنتی مختلف است. مانند: .ir , .com , .net , .org , .info و… که هرکس می‌تواند یکی از دامین ‌های فوق راتهیه کند. در این میان دامین های.com و .ir و .net طرفداران بیشتری دارند.
- چگونه نام اینترنتی (دامین ) تهیه کنم؟
جهتتهیه یک دامنه اینترنتی مثلاً دامنه .ir شما می‌توانید به سایتثبت دامین مراجعه نمائید و دامین موردنظر خود را ثبت کنید. پس از رزرو دامین یکایمیل دریافت می‌کنید که در آن صورت حساب و نحوه پرداخت مشخص شده است (ممکن است صورت‌حساب چند روز بعد از رزرو دامین به دست‌ شما برسد).

گام دوم : تهیه یک فضا اینترنتی ( هاست )
گامدوم در راه‌اندازی یک سایت اینترنتی تهیه یک فضا ( هاست ) به مقدار موردنیاز است. هاست فضایی است در اینترنت برای آپلود فایل‌های مختلف وب سایتشما. مثلاً اگر می‌خواهید که یک سایت مفید داشته باشید حداقل احتیاج به۱۰۰مگابایت فضا دارید

گام سوم : هاست و دامین را تهیه کردم , حالا چه کار کنم؟
دراین مرحله شما باید DNS NAME سروری که از آن هاست تهیه کرده‌اید را درقسمت کنترل پنل دامین خود وارد نمائید تا از این پس با واردکردن نشانیسایتی که شما ثبت کرده‌اید , سایت شما در دسترس باشد. همچنین جهت به‌دست‌آوردن DNS NAME سرور خود، با شرکتی که از آن هاست خریده‌اید تماس بگیرد.

گام چهارم : چگونگی آپلود فایل از طریق FTP
آدرس FTP معمولاً به شکل
ftp://ftp.yuorsite.com می‌باشد. شما با واردکردن این نشانی در مروگر اینترنتی خود می‌توانیدنسبت به آپلود فایل‌ها اقدام نمائید. دقت کنید که کلیه فایل‌ها و پوشه‌های مربوط به وب سایت را در FTP مربوطه آپلود کنید. البته بهتر است آدرس FTP و Control Panel مربوط به سایت را از شرکتی که هاست خریده‌اید‌ ، جویاشوید.

گام پنجم : صفحات استاتیک و داینامیک
اگرسایت شما یک سایت شخصی است و دیر به ‌روز می‌شود و همچنین بازدیدکننده کمیدارد صفحات استاتیک html پاسخگوی شما است. در این مورد صفحه ابتدایی سایتشما باید index.htm نام داشته باشد. می‌توانید با استفاده از یک نرم‌افزار طراحی سایت مانند: Front Page اقدام به طراحی سایت خود نمائید. اما اگر می‌خواهید سایتی فعال داشته باشید می‌توانید با نصب یک سیستم مدیریت محتواسایت خود را به‌روز نگه داشته و دارای امکانات مختلفی از جملهنظرات، آمار، جستجو‌‌، اعضا و… کنید. اگر می‌خواهید لیست کاملی از سیستم‌های مدیریت محتوا و همچنین طریقه نصب و اجرا آن را یاد بگیرید از طریق یکموتور جستجو عبارت "سیستم مدیریت محتوا" را جستجو کنید تا لیست کاملی ازآن را به‌دست آورید. یک راه ساده‌تر نیز اتصال دامین اینترنتی به وبلاگاست که این روش نیز متدوال است. شما می‌توانید مثلاً یک وبلاگ در میهنبلاگ‌‌، پرشین بلاگ و … ایجاد کنید و DNS NAME این سایت‌ها را در کنترل پنل دامین خود وارد کنید تا از این پس با واردکردن نامی که شما ثبت کرده‌اید وبلاگ شما (در اصل وب سایت شما) نمایش داده شود. در این روش شما بهراحتی می‌توانید با فرستادن یک مطلب از طریق این سرویس وب سایت خود را به‌روز نگه دارید .

 


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2

آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید